آخرین اخبار

اخبار پربازدید

b_300_300_16777215_00_images_pat1_event_photo_2017-01-15_11-26-09.jpg

جزییات بیشتر حوادث کوهنوردی یالکبود:

در تاریخ 23 و 24 دی ماه قصد قله یالکبود از رشته کوه گرین را نمودیم.

در غروب 23 دیماه به پناهگاه اول رسیدیم متوجه یک تیم 11 نفره دیگر هم در پناهگاه سیمانی شدیم. ما شب را در پناهگاه فلزی گذراندیم و با روشن شدن هوا حرکت به سمت قله رو اغاز کردیم.

تیم 11 نفره حدود 1 ساعت زودتر از ما حرکت خودش رو اغاز کرده بود و زمانی که ما حرکتمان را آغاز کردیم این تیم از میدان دید ما خارج شده بود.

مسیر امروز کاملا پوشیده از برف سفت بود و در بعضی جاها هم یخ کرده بود.
وقتی وارد قیف شدیم حرکت خودمان را در یال سمت چپ ادامه دادیم، تیم مقابل در یال سمت راست در حال حرکت بودند که بعدا متوجه شدیم بخاطر نداشتن کرامپون از مسیر تقریبا سنگی یال راست استفاده کرده اند.
وقتی به جانپناه دوم رسیدیم 3 نفر از آن تیم در جانپناه مانده بودند و بقیه به سمت قله حرکت کرده بودند.
حدود ساعت 11 تیم 4 نفره ما و 8 نفر از گروه دیگر روی قله بودیم متاسفانه چند نفر از این دوستان کرامپون استفاده نکرده بودند.
ما جلوتر از بقیه تیم در حال فرود به جانپناه بودیم و بعد از آنجا هم وارد قیف شدیم و چون کرامپون داشتیم فرودمان را از داخل قیف انجام دادیم .
تقریبا وسط قیف بودیم که صدای یکی از افراد گروهمان نظر ما رو به عقب متوجه کرد و داد میزد که بیا بالا مصدوم شده، خیلی سریع آن چند متر رو بالا رفتم و متوجه یک خانم که در اثر سر خوردن حدودا 200 متر رو فرود آمده بود شدیم ، چهره ایشون کاملا پوشیده از برف بود و جای چند خراش کوچک روی صورت و برف زیادی هم داخل لباسهاش رفته بود و انگشت شصت دست راست ایشان هم دچار در رفتگی شده بود ، دستکش هم نداشت.

اول سطح هوشیاری مصدوم را چک کردیم و با آه و ناله جواب میداد ، انگشت مصدوم را جا انداختیم و دستهاش را کمی گرم کردیم و با کمک دو نفر مشغول انتقال ایشان بودیم که با سر و صدا زیاد در عقب مسیر متوجه شدیم یک نفر دیگر با جثه بزرگتر در حال سر خوردن با سرعت بسیار زیاد است که کاملا کنترلشان را از دست داده بود و با سد کردن راهش توانستیم در چند مرحله ایشان را هم کنترل کنیم.

نفر دوم مصدوم یک اقا با صورت خراشیده و احساس درد شدید در کل بدن بود.

با کمک چند نفر از همان تیم توانستیم نفرات را به کمپ پایین انتقال بدیم .
وضعیت اقا کمی بهتر بود و با خوردن کمی مایعات گرم تقریبا حالشان بهتر شد اما خانم حادثه دیده را که وضعیت نرمال نداشتند و احساس درد شدید در ناحیه کمر و پشت داشت را با کمک یک خانم از تیم خودشان لباس خشک پوشاندیم و داخل کیسه خواب کردیم و چند بطری اب گرم رو داخل کیسه خواب گذاشتیم .
مشغول گرم کردن این مصدوم بودیم که یک آقا وارد کمپ شد و در قسمت لگن چپ لباساش خونی شده بود ، وقتی علت را جویا شدیم گفتند از قبل از ظهر به همراه دوستانش در قسمتی از کوه گیر کرده بودند و به علت یخ بودن مسیر نه راه پس داشتند و نه راه پیش که ایشان برای پایین امدن تلاش کرده بود که بعد از صدمه دیدن شانس می آورند و توانستند به پناهگاه برسند و گفتند که از همان لحظه گیر افتادن با هلال احمر تماس گرفتند و منتظر گروه نجات بوده اند .
ساعت از 16 گذشته بود که بعد از تماس و گرفتن راهنمایی دکتر مساعدیان تصمیم بر این گرفتیم که مصدوم خانم را به پایین انتقال بدیم .
صدای بالگرد توجهمان را به خودش جلب کرد، بالگرد کمی بالا تر از پناهگاه فرود امد و یک نفر از ان پیاده شد و مجددا بلند شد، و مطلع شدیم که این بالگرد برای امداد به نفراتی آمده که در یک منطقه از کوه گیر افتاده بودند، ما هم شرح حال مصدوم خانم را هم برای نفر امدادی بیان کردیم.
با گرفتن ادرس محل گیر افتادن ، بالگرد یک گروه امدادی را در نزدیک آنها پیاده کرد و بعد از چند دور امد کنار پناهگاه فرود زد و ما هم مصدوم خانم را سوار بر هلیکوپتر کردیم و مصدوم به بیمارستان بعثت همدان انتقال داده شد .
نفراتی هم که گیر افتادند به کمک تیم امداد به پناهگاه اورده شدند.
گزارش: مصطفی ازادبخت

راه های ارتباطی دیگر با ما

IMAGE کانال تلگرامی انجمن پزشکی کوهستان ایران
چهارشنبه, 19 آبان 1395
کانال تلگرامی انجمن پزشکی کوهستان ایران آخرین اخبار و دستاورد های علمی پزشکی... Read More...
IMAGE وبلاگ موسسه علمی پزشکی کوهستان ایرانیان
وبلاگ موسسه علمی پزشکی کوهستان ایرانیان شما با مراجعه به این وبلاگ می توانید از... Read More...